برد بورد چیست ؟

برد بورد ابزاری است که هر کس وارد دنیای الکترونیک می شود حتما باید با آن آشنا شود. اگر به تازگی وارد دنیای الکترونیک شده اید و علاقه مند هستید بدانید برد بورد چیست ؟ در ادامه این مطلب با من همراه شوید. در اینجا به زبان ساده و با استفاده از تصاویر همه چیز را در مورد BreadBoard، نحوه ی کارکرد آن و کاربرد های آن برای شما توضیح خواهم داد.

General Bread Board-رباتیک آریان

برد بورد

BreadBoard !

اگر شما هم مثل من زمانی که برای اولین بار متوجه می شوید بردبرد از ترکیب دو کلمه Bread و Board به معنی تخته نان بوجود آمده است بهت زده شدید، ممکن است بپرسید چرا همچین نامی را برای این ابزار الکترونیکی انتخاب کرده اند؟!

اگر کمی به عقب تر برگردیم در قرن ۲۰ میلادی که الکترونیک یک صنعت نوپا به حساب می آمد هنوز ابزار های زیادی برای این صنعت اختراع نشده بود و از طرف دیگر نرم افزار های شبیه ساز امروزی برای شبیه سازی و نقشه کشی و طراحی مدار های الکترونیکی وجود نداشتند چون هنوز کامپیوتری ساخته نشده بود. با اینکه در آن زمان قطعات الکترونیک بزرگ و زمخت تر از آنچه که امروز می بینید تولید می شدند اما زمانی که فردی قصد داشت مداری را نمونه سازی (Prototype) کند نمی توانست قطعات را روی هوا به هم وصل کند و باید راهی پیدا می کرد تا بتواند قطعات را محکم در کنار هم نگه دارد تا بتواند مدار ساخته شده را جابجا کند یا تغییر دهد.

امروزه ما اینکار را بر روی BreadBoard های پلاستیکی رایج انجام می دهیم اما در آن زمان هنوز بردبرد اختراع نشده بود. این گونه بود که مهندسین الکترونیک در آن زمان تصمیم گرفتند با کوبیدن میخ یا پیچ بر روی این تخته و سیم کشی بین این میخ ها می توانند مدار هایی را طراحی و تست کنند. از آن زمان بود که برد بورد وارد لغات زبان تخصصی الکترونیک شد.

در واقع اگر در گذشته از یک مهندس الکترونیک می پرسیدید کاربرد برد بورد چیست ؟ احتمالا بیش از هر چیزی به کاربرد مکانیکی آن که به علت عایق بودن می توانستند قطعات مختلف و سیم ها با ولتاژ های مختلف را می توانستند بر روی آن محکم کنند اشاره می کرد.

کاربرد برد برد های امروزی چیست؟

با رشد تکنولوژی و گسترش صنعت الکترونیک برد برد به یکی از ابزارهای اصلی در همه آزمایشگاه های الکترونیک تبدیل شد اما نه آن برد بورد چوبی سابق. برد برد های امروزی یک ابزار کاملا الکتریکال هستند که با یک پوسته پلاستیکی تولید می شوند و علاوه بر اینکه قطعات را در جایشان محکم نگه می دارند، قابلیت های الکتریکی منحصر به فردی هم دارند که اجازه می دهند ما بدون نیاز به لحیم کاری یا به صورت Solderless مدارات دلخواهمان را نمونه سازی کنیم.

برد بورد ها امروزه در ابعاد مختلفی ساخته می شوند که در تصویر بالا می توانید مشاهده کنید. اما قاعده کلی کارکرد این برد ها یکسان است که در اینجا قصد دارم به شما توضیح دهم یک برد بورد دقیقا چطور کار می کند.

نحوه اتصال پین های برد برد

یک برد بورد با سایز نرمال از ۲ قسمت اصلی تشکیل شده است.

  • ریل های پاور ( تغذیه )
  • نوار های رسانا ( Strips )

نحوه اتصال پین های برد برد

ریل های پاور یا ریل های تغذیه در دو طرف برد به شکل متفاوتی در طول برد کشیده شده اند. هر سطر از این ریل ها به صورت افقی به یکدیگر وصل هستند. در برخی از برد ها تمام سطر به هم متصل هستند و در برخی برد بورد ها ریل های پاور از قسمت میانی از هم جدا هستند که از فاصله گذاری بین دو قسمت سمت چپ و راست قابل تشخیص است.

در واقع برخی برد بورد ها ( سایز نرمال )‌ در مجموع دارای ۴ ریل پاور جدا از هم هستند که هر ریل دارای ۵۰ پین متصل به هم و برخی دیگر از برد بورد ها دارای ۸ ریل پاور جدا از هم هستند که هر ریل دارای ۲۵ پین متصل به هم است.

راهنمایی در بستن مدار- رباتیک آریان

قسمت میانی برد بورد های نرمال شامل ۶۰ ستون پین است که هر ستون دارای ۱۰ سطر است. ستون ها با عدد از ۰ تا ۶۰ و سطر ها با حروف انگلیسی از A تا J نام گذاری شده اند.

هر ستون شامل دو قسمت است که هر قسمت شامل ۵ پین است و قسمت ها با یک شکاف از هم جدا شده اند. در واقع سطر های A,B,C,D,E در بالای شکاف و سطر های F,G,H,I,J در پایین شکاف قرار دارند. ارتباط میان پین های این قسمت به این صورت است که در هر ستون ۵ پین بالا به هم متصل هستند (کنتاکت بالا) و ۵ پین پایین شکاف هم به طور مستقل به هم متصل هستند ( کنتاکت پایین ).

برای درک ساده تر اتصال برد بود می توانید شکل بالا را مشاهده کنید. در واقع پشت اکثر برد بورد ها یک فوم چسب دار قرار داده شده است که اگر این فوم را از برد بورد جدا کنید (‌با این کار عایق پشت برد بورد شما به طور کلی از بین می رود و قابل ترمیم نیست )‌ می توانید کلیپس های فلزی را مشاهده کنید که وظیفه ارتباط بین پین ها را بر عهده دارند.

ارسال دیدگاه

  • ساسان کمالزاده ارسال در : 2019-06-24 19:33:05 فرستنده : ساسان کمالزاده ,

    من همیشه از این روغن استفاده میکنم کیفیت خوبی داره این سری هم از دیجی خریدم حالا شاید شانسی باشه مال اون آقا بسته بندیش مورد داشته اما من وقتی تحویل گرفتم از هر جهت عالی بود از دیجی کالا بابت ارسال سریع و سالم کالا سپاسگزارم

  • admin ارسال در : 2019-06-24 12:58:39 فرستنده : admin ,

    رقابت بر سر برجستگی دوربین گوشی ها تا چه زمانی طول می‌کشد؟ آیا شاهد بازگشت دوربین‌های تلسکوپی در پنل پشتی گوشی‌ها خواهیم بود؟ یا اینکه نهایتا همه‌چیز در بدنه قرار می‌گیرد و برجستگی دوربین گوشی برای همیشه ناپدید می‌شود؟ اگرچه ما خواهان پیشرفت روزافزون کیفیت دوربین گوشی های هوشمند هستیم، ولی مطمئنا تمایل چندانی به زشت‌تر شدن طراحی این دوربین‌ها نداریم. اما در نهایت، دیر یا زود این مد هم تمام می‌شود و شرکت‌های سازنده در زمینه‌ای دیگر رقابت با یکدیگر را آغاز می‌کنند.

طراحی و اجرا: طراحان شمال